ΣΤΟ ΒΩΜΟ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙ

2021-05-26

Από την πρώτη στιγμή που άρχισα να διαβάζω για τη μέθοδο της Μαρίας Μοντεσσόρι μου κίνησε το ενδιαφέρον από πολλές απόψεις.

 Ένα από τα πράγματα που με εντυπωσίασε ήταν η άποψή της για το ρόλο του δασκάλου: "Ο δάσκαλος πρέπει να φυτέψει τον σπόρο και στη συνέχεια να εξαφανιστεί παρατηρώντας και περιμένοντας. " Μαρία Μοντεσσόρι

Ξεκινάω με την άποψη μου για το πόσο λάθος πιστεύω ότι πλασάρετε πλέον στους νέους γονείς η μεντεσσοριανη μέθοδο. Δεν θα κάνω αναφορά στην Μαρια Μοντεσσορι και στο έργο της γιατί είναι κάτι που πολύ εύκολα με μια αναζήτηση μπορείτε να βρείτε όσοι δεν γνωρίζεται ήδη.
Δυστυχώς μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βλέπω καθημερινά να πλασαρεται η μέθοδος  Μοστεσσορη σαν κάτι που είναι προνόμιο για λίγους η για άτομα ίσως κάποιας ανώτερου οικονομικού επιπέδου .


Βλέπω λανθασμένους τρόπους αναφοράς στο μοντεσσοριανο παιχνίδι βλέπω δραστηριοτητες και αντικείμενα που τα βαφτίζουν μοντεσσοριανα χωρίς να είναι μόνο και μόνο γιατί εξυπηρετεί άλλους σκοπούς οικονομικούς η για να βγει μια ωραία φωτογραφία σε ένα ποστ στο instagram.

Πριν σας δώσω κάποιες πληροφορίες για το πως μπορείτε να μετατρέψετε τον χώρο στο σπίτι σας κατάλληλο για να χρησιμοποιησετε τις αρχές και τα εργαλεία της μεθόδου,θα σας πω ότι όλες οι οικογένειες ανεξαρτήτου οικονομικού επιπέδου η μορφωτικού μπορείτε με τα πράγματα που διαθέτετε στο σπίτι σας να δημιουργησετε ένα ιδανικό περιβάλλον για την πνευματική και συναισθηματικη ανάπτυξη των παιδιών σας.

Ναι τα ξύλινα έπιπλα ,τα ξύλινα παιχνίδια τα υπέροχα κρεβάτια που δεν μπορεί τα βλέπετε παντού να διαφημιζονται είναι υπέροχα, καλαίσθητα(στην δική μου αισθητική τεριαζουν πάρα πολύ και δεν θα το κρύψω ότι μου αρέσουν και έχω και εγώ )είναι ανθεκτικά άλλα δεν είναι κατάλληλα για καθ τσέπη. Αυτό λοιπόν δεν πάει να πει ότι με κάποια άλλα έπιπλα η παιχνίδια δεν μπορείτε να εφαρμόσετε την μέθοδο.

Δεν χρειάζεται να πάρει πολύ χρόνο ή χρήμα και ακόμη και αν έχετε μικρούς χώρους, μπορείτε να ρυθμίσετε τα πράγματα για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να αισθάνονται ήρεμα, να γίνουν πιο ανεξάρτητα, να παίζουν από μόνα τους και να μάθουν στην πορεία . 

ΒΗΜΑ ΠΡΩΤΟ
Ας ξεκινήσουμε καθαρίζοντας την ακαταστασία και μειώνοντας τον αριθμό των διαθέσιμων παιχνιδιών.


Αφήστε περίπου έξι έως 12 δραστηριότητες ανά παιδί. Ο χώρος θα αισθάνεται ελαφρύτερος και βοηθά πραγματικά το παιδί σας να επιλέξει κάτι που να είναι ελκυστικό. μπορεί να φαίνεται αντιαισθητικό, αλλά όσο λιγότερο διαθέτουμε, τόσο πιο δημιουργικά μπορούν να είναι τα παιδιά μας .

Ένα χαμηλό ράφι μπορεί να είναι εξαιρετικό για τον καθορισμό ορισμένων δραστηριοτήτων - και εάν ο χώρος δεν επιτρέπει ένα ράφι, να είστε δημιουργικοί. Για παράδειγμα, χρησιμοποιήστε ένα χαμηλό περβάζι παραθύρου, ή κατά μήκος της άκρης ενός χαλιού ή σε ένα χαμηλό τραπέζι

Παρατηρήστε το παιδί σας για να δει τι τους ενδιαφέρει, ποιες δεξιότητες.
Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να βοηθήσουν να επιλέξουν αυτά που απολαμβάνουν περισσότερο και, για τα μικρότερα παιδιά, θα πρέπει να τα παρατηρήσετε προσεκτικά για να μάθετε ποια είναι αυτά που εργάζονται για να κυριαρχήσουν και ποια είναι πολύ σκληρά ή πολύ εύκολα και μπορούν να αφαιρεθούν τώρα.

ΒΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ο χώρος «ναι» είναι ένας χώρος που έχει δημιουργηθεί με γνώμονα τα παιδιά μας, όπου εξετάζουμε προβληματικές περιοχές και βρίσκουμε τρόπους για την κατάργησή τους.

 Ίσως χρειαστεί να αποθηκεύσουμε κάποια εύθραυστα πράγματα σε άλλο δωμάτιο.Τότε δεν χρειάζεται να ενοχλούμε τα παιδιά μας συνεχώς και μπορούμε να κρατήσουμε το «όχι» για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης

Από μικρά μωρά έως μεγαλύτερα παιδιά, μπορούμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε δραστηριότητες για να αμφισβητήσουμε τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες και τον συντονισμό χειρός-ματιού.

ΒΗΜΑ ΤΡΙΤΟ
Δημιουργούμε χώρους
Όταν έχουμε ένα ειδικό μέρος για τα πάντα, αυτό βοηθά τα παιδιά να μάθουν εύκολα πού ανήκουν τα πράγματα. Για παράδειγμα, ένα μέρος για να βάλουν τα παπούτσια, το παλτό και την τσάντα τους από την μπροστινή πόρτα, ένα μέρος για τα παιχνίδια τους, τα βιβλία τους και τα αγαπημένα τους πράγματα - ίσως σε ένα ράφι δίπλα στο κρεβάτι τους . 

ΒΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ
Κοιτάμε με τα δικά τους μάτια.
Τέλος, καθίστε στο πάτωμα ή στο ύψος του παιδιού σας για να δείτε από τη σκοπιά του. Τα πράγματα φαίνονται διαφορετικά από χαμηλά και μπορεί να δούμε πράγματα όπως καλώδια ή πρίζες που πρέπει να είναι λιγότερο ελκυστικά για το παιδί μας. μπορεί επίσης να διαπιστώσετε ότι η αποθήκευση πραγμάτων πάνω από τα ντουλάπια μπορεί πραγματικά να είναι συντριπτική για ένα παιδί στο πάτωμα .

Εκτός από τα βιβλία της Μαρίας Μοντεσσορι που μπορείτε να αγοράστε μια πολύ καλή πρόταση κατά εμε είναι και το Μοντεσσορι στο σπίτι με το μικρο παιδί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Πιο κάτω θα σας βάλω link για τα βιβλία που προτείνω άλλα και πληροφορίες πως να μπορεί κάποιος να γίνει μοντεσσοριανος δάσκαλος.

https://www.metaixmio.gr/el/products/%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%BF%CF%81%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%B9

www.metaixmio.gr/el/products/μοντεσσορι-στο-σπιτι


Μπορεί να πάρεις πιστοποίηση από το Montessori Internationale (AMI). Το πτυχίο αυτό αναγνωρίζεται παγκοσμίως για την αυθεντικότητα, τα υψηλά πρότυπα και την ποιότητά του και εκδίδεται από τον παγκόσμιο ηγέτη στην εκπαίδευση Montessori.
Στην Ελλάδα υπάρχει το Μοντεσσοριανό Εργαστήριο στην Αθήνα που δίνει τη δυνατότητα σε νηπιαγωγούς να εκπαιδευτούν στη μοντεσσοριανή μέθοδο.

https://montessoricommunityschool.gr/

Εύχομαι να σας άρεσε το άρθρο να το βρήκατε ενδιαφέρον και να σας βοηθήσει .